lördag 15 maj 2010

flygplan

När jag sist åkte flygplan kom jag på en genial fråga:
Kan Flygplan tuta?
Och varken mamma eller pappa visste. Så nu har jag tagit tag i skiten som
jag funderat på någon månad:
Normalt sett finns det inget signalhorn på flygplan. man använder radion till att få klareringar och så vidare från tornet och även mellan andra flygplan.
Om man får radiobortfall så finns det fastställda ljussignaler på kontrollerade flygplatser. signalerna ska "motläsas" genom att man under mörker blinkar med landningsstrålkastaren eller navigationsljusen, dager så "vinkar" man med skev och sidorodret. om man befinner sig i luften gör man vingtippningar.
Det finns dock vissa amfibiska eller renodlade sjöflygplan som har en summer eller tuta för att påkalla uppmärksamhet, hör inte direkt till vanligheterna men det finns.
Eftersom sjöflygplan byter regelverk så fort skrovet/flotörerna når vattnet (blir alltså en båt) så kan det vara praktiskt att ha en tuta, dock inget krav vad jag vet
.

Så nu vet ni det om ni också skulle funderat!

1 kommentar:

Unknown sa...

Min sambo ställde den här frågan vid sin student gör 25 år sedan. Hon har levt i ovisshet tills nu. STORT tack för svar. Nu kan hon slappna av :)