fredag 14 september 2012

Te och hästar

Damerna i stallet är väl lite roliga iallafall. När jag kom åkade så mötte jag dom på vägen och vi vinkade glatt mot varandra. Jag far ut och rider i ca 1 tim 11min (använder mig utav Endomodos träningsapp som berättar ut långt och hur länge jag varit ute) och när jag kommer tillbaka är kvinnorna där och dricker te och jag undrar vart dom red. "Round the Lanes, just a short one cus Kate didn't have much time".
 Så jag kan berätta för er att round the lanes tar ca 30min utifallat man travar och ca 40-45min om man skrittar runt hela. Och om Kate inte har så mycket tid och måste iväg så sitter dom där och dricker te.
  Så lite snabb matte här nu då:
    Jag var borta 71min så lägger man till 15min på att göra Tigsy klar = 86min har jag tagit på mig på min runda och vi säger även att jag började kl 10 för att göra det lättare och är tillbaka ~11.26
  Dom måste har varit tillbaka runt kl 10.30 och att få ut hästen i hagen osv tar inte mer än 15min.
 Typiskt Engelska damer att ha bråttom men glöm allt i världen inte bort att dricka en kopp te!


Så har vi det märkvärdiga som jag var väldigt fundersam över när jag hoppade upp på Charlie för första gången för lite mer än 1½år sedan. Man travar på asfalt här!
  I Sverige (ändra mig om jag har fel) har jag alltid fått höra hur det tar på benen på hästarna att trava på asfalt. Men här har jag inte hört något. Här travar vi på utan att ens tänka över saken. Jag var fundersam och gjorde det inte första gångerna utan travade på sidan eller väntade. Men det är lite svårare för vi har inte grusvägar eller ridvägar här runt omkring som i Sverige, utan  även de mindre skogsvägarna har asfalt.
  Nu tänker jag inte ens två gånger utan travar på som ingenting. Bilarna för förbi och jag vinkar tack lite glatt om dom saktar farten. Inge problem det det. Galopperar har jag inte gjort eller hört någon annan gjort dock...


Inga kommentarer: