måndag 18 mars 2013

Comic relief

Vartannat år här i England så har dom Red Nose Day.
Två år sedan var det för blinda i Afrika och i år var det mycket mot skola och vaccinationer.
I Fredags kväll/natt var det Red Nose Day galan på tv. Från kl 7 till halv två på natten höll det på. Allt från sketcher till när personer åkte till Afrika. Som humorgalan i Sverige kan man nog jämnföra det med.
Jag vet inte hur många gånger jag började gråta när jag såg hur sjuka barnen och personerna i Afrika är. Malaria, HIV och alla de andra sjukdomar de får ifrån de smutsiga vattnet eller infektioner de får ifrån små sår när de är ute och leker, spelar fotboll eller de barn som inte går i skola och måste bland annat jobba på en soptipp och leta koppar eller järn för att sälja och tjäna så lite som 30 pence per dag (ca 3kr). Men dessa sjukdomar, tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter, barn med stora vita maskar i kroppen och man fick se de krypa ut ur näsa och mun. Med små barn som är så smala ligger på en smutsig och gråter och behöver blod och näring och sköterskorna hittar ingen ven så de sticker i huvudet. Slutar ändå med att de flesta dör. Föräldrarna har inte råd att ta med den döda kroppen hem så en av de förvarades i sjukhusets tvättstuga. Det var bara en liten del av sakerna man fick se. Det var så mycket att ta in.
Hursomhelst, de som läser detta och sett min bild på instagram har dett att jag klippt lugg. Och den luggen kom inte fram av sig själv. Jag samlade in £70 (ca700kr) så fick den klippt i Onsdags och min frisör Lewis(hur snygg som helst, dock vet jag inte om han var gay, gift eller både och för det fanns en ring på fingret...) drog av 10 pund om kag lovade att skänka det det också. Och när jag ända var uppe i 70 la jag till 30 så skänkte sammanlagt 100 pund dvs ca 1000kr. Sov gott den natten, kanske borde jag ge upp tanken än en gång på turistkarriären och börja samla in pengar istället... Det gjorde så ont att behöva se hur svårt de har det men blir så glada över så lite.
Det går fortfarande att sponsra och ge pengar hint hint
http://www.rednoseday.com/sponsor-and-donate
Över £75 miljoner pund!!! Vilket är.. 750 miljoner svenska kronor?! Har de samlat in iår.


Inga kommentarer: