torsdag 8 december 2011

Czech Christmas

Kerry, Hannah, Eli, Lucie och jag

Igår hade jag min jobbigaste dag någonsin tror jag. Var nämligen bortbjuden på en Tjeckisk julmiddag i Petworth. Tydligen är traditionen att man inte ska äta på hela dagen och då ser man en "golden pig" på himlen eller väggen. Såklart hakar jag på det (den enda av oss 5) på direkten. Jag, som älskar frukost, åt ingen frukost, lunch eller snacks. Var faktiskt helt ok till en början. Tills jag och Hannah gick till ett café i Storrington efter lunch tid och jag drack varm choklad (man är tillåten att dricka) och såg alla ljuvliga godsaker Brownies, RockyRoad Brownies, Scones, Morotskaka och Mince Pies. Det vattnades i munnen. Valde tillomed att ta bort grädden på chokladen. Sen åt killarna de svenska köttbullarna som vart över ifrån min julmiddag till deras middag. De visste om att jag inte fick äta så såklart frestade dom med att jag kunde ta en köttbulle, de skulle inte berätta för någon och OM jag var sugen på att göra de men jag stod ut.
  Svårast var faktiskt när jag gjorde frukstsallad. Jag brukar ta en bit ett två när jag skär upp frukt. Speciellt anannas, jordgubbar eller hallon. Vet inte hur många gånger jag glömde bort mig själv med att ta en bit och nästan stoppa den i munnen. Men jag fixade det!!!!!
  Middagen serverades en sorts ärtsoppa sak, stora canapéer, lax m potatis sallad och till efterrätt vart de vaniljpudding! OJ vad jag åt för efteråt när vi satt i fotöljerna och skrattade åt strunt saker och kort vi tog så var jag nära på att spy ett antal gånger. Men kul hade vi. Maten kändes dock inte så julig men iallafall. Förväntade mig inte så mycket annat.



Helt glömt bort kommenterat min egna middag.
ALLT gick super bra. Enda jag klantade till mig med var att knäcken var i formar som fastnade så serverade knäck med papper. Resten gick som smort. Köttbullarna var juliga. Men kan erkänna hur svårt det igentligen är att planera. Att hålla allt varmt utan värmeskåpen som finns i skolan. Därför är AGAn i stora köket perfekt. Den har två värmeskåp.
  På Söndag är det den Tyska julen som står runt hörnet. Till det har vi Secret Santa (till er som inte vet vad Secret Santa är så har man lappar med namn på som man drar och får reda på vem man ska köpa en julklapp utan att berätta att det är jag som har köpt den. Billigare än att köpa till allihopa). Jag kör också med Presentleken eftersom den är så rolig

Inga kommentarer: